AKTIVITI TERKINI


Lokasi Pelawat GAMB

Melaka Darul Azim

Melaka Darul Azim

Wednesday, April 20, 2011

Ketua GAMB Melaka Membantah Kenaikan Tarif Air Melaka

Kenaikkan harga air di Melaka bermula pada 1 April telah membuatkan Ketua Gabungan Anak Muda Melayu Bersatu (GAMB) Melaka iaitu Hulubalang Utama Ds Mohammad Farhan membantah sekeras -kerasnya terhadap isu ini. Lebih menjadi bantahan apabila kenaikkan harga air ini tidak diumumkan oleh Syarikat Air Melaka Berhad (SAMB). Tindakan ini membuatkan rakyat menjadi terkejut dan agak membebankan rakyat dengan kenaikkan mendadak ini, jika Selangor menaikkan tarif air sehingga 37% tarif air, kedah menaikkan sebanyak 27% secara purata kini Melaka menjadi sasaran air dinaikkan daripada 5 sen kepada 25 sen.

Sebagai contoh sebuah keluarga di Bukit Baru yang sebelum ini purata bilnya tidak melebihi RM35 lebih tetapi dengan tarif baru ini bilnya mencecah hampir RM50. Walaupun Nampak kenaikkan tidak seberapa namun ini menjadi 1 titik bermulanya rakyat menentang kerajaan sedia ada dengan manipulasi pihak yang menangguk di air keruh.

Dalam keadaan semasa harga barangan yang semakin naik ini, kenaikkan harga air  akan mengundang kemarahan rakyat. Jika di lihat dari segi logiknya peningkatan harga air ini akan membuatkan barang yang dikeluarkan di Melaka yang menggunakan air yang tarifnya sudah naik akan turut naik. Tarif air bagi perniagaan akan menjadi lebih tinggi kerana tarif air bagi perniagaan dan rumah adalah berlainan.

Pihak GAMB Melaka sekerasnya membantah kenaikkan tarif air ini dan memohon pihak SAMB memberikan penjelasan yang sewajarnya kepada rakyat Melaka. Sesunggguhnya kenaikkan air pada waktu yang amat tidak sesuai ini akan menambah bebanan rakyat Negeri Melaka.


No comments:

Post a Comment

BLOG TERPILIH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...