AKTIVITI TERKINI


Lokasi Pelawat GAMB

Melaka Darul Azim

Melaka Darul Azim

Friday, April 22, 2011

Fatwa kebangsaan atau fatwa negeri Perak?



Muzakarah Fatwa Kebangsaan Tidak Halang Poco-Poco Di Negeri Lain
SEPANG, 22 April (Bernama) -- Muzakarah Majlis Fatwa Kebangsaan pada Jumaat memutuskan untuk tidak menghalang tarian poco-poco di kalangan umat Islam selagi ia tidak melanggar garis panduan yang ditetapkan, kata Pengerusi Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Prof Emeritus Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin.

Keputusan JFNP haramkan poco-poco selepas kajian dilakukan untuk jaga akidah umat Islam
IPOH: Keputusan untuk mengharamkan tarian poco-poco dilakukan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri Perak (JFNP) selepas melakukan kajian mendalam mengenai pelbagai aspek tarian itu daripada sudut hukum Islam, bukan dibuat berasaskan logik akal.

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria, berkata keputusan JFNP itu bukan dibuat sesuka hati tetapi untuk menjaga akidah umat Islam di negeri ini selepas mendapati ia mengandungi unsur agama lain selain berlaku percampuran jelas lelaki dan wanita bukan muhrim. 


Di atas adalah berita yang di ambil daripada bernama dan juga berita harian, persoalan kepada rakyat Malaysia dan GAMB ini, mengapa Fatwa Kebangsaan dan Negeri Perak tidak sehaluan dan  berlaku percanggahan?  mengapakah dalam fatwa perlu ada 2 haluan yang berbeza sedangkan mazhab yang diikuti adalah ahlus sunnah wal jamaah dan ini boleh menimbulkan kekeliruan kepada umat ISLAM. Jika pihak fatwa sendiri tidak sehaluan, bagaimana umat ISLAM ingin bersatu? baru sahaja Imam Masjidil Haram memberikan khutbah yang meminta umat ISLAM bersatu padu dan jangan berpecah belah, sedangkan pihak fatwa yang menjadi kata putus tidak sehaluan dalam mengeluarkan fatwa. Jika ini berterusan tidak mustahil perpecahan umat ISLAM berlaku. BANGKITLAH UMAT ISLAM!! BERSATU DEMI AGAMA ISLAM!! BERPADU DEMI MEMPERTAHANKAN ISLAM YANG SEBENAR!! inilah yang Rasul kita Nabi Muhammad S.A.W amat risaukan umatnya berpecah belah, sehinggakan di akhir hayatnya menyebut ummati, ummati, ummati. Renungkanlah. -Pandangan Ketua GAMB Melaka Kekanda Hulubalang Utama Ds Mohammad Farhan.

No comments:

Post a Comment

BLOG TERPILIH

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...